İssan Tayland.

This slideshow requires JavaScript.

Bu gün ayın 16 nisan. 1 nisan günü Kamboçyadan Tayland’a giriş yaptık, bisiklete binmeye sadece 1 gün ara verdik ve sadece çadırlarımızda konakladık. İlk olarak Kamboçya sınırına yakın olan Aranya Prathet kentine geldik. Bu günden sonra geziyi uzatmak için mümkün olduğu kadar otellerde kalmamaya ve tutumlu olmaya gayret edeceğiz. Bu yüzden de bu kentte bir tapınakta konakladık. Kaldığımız tapınak şehrin biraz dışında fakat bizim yarın devam edeceğimiz yol üzerindeydi. Ayrıca kent merkezinden biraz uzakta ve geniş bir parkın ortasında, bu yüzden de geceyi sanki bir bir şehirde değil, bir ormanda geçirmiş gibi sessiz ve sakin geçiriyoruz.

Ertesi gün gitmeden önce şehirde ufak bir tur atıyoruz. Tayland’da bir çok şehirde görebileceğiniz su makinelerinden sularımızı dolduruyoruz. Ben bisikletime 4-5 lt kadar Elif 3-4 lt kadar su alabiliyor. Bu durumda da bir seferde bir günlük suyumuzu yanımızda taşımamız mümkün oluyor. Ardından ufak bir nostalji yaşıyorum ve 4 yıl önce Kamboçyada çaldırdığım bisiklet pompasını aldığım bisikletçiye uğruyoruz.Beraber fotoğraf çekiliyoruz ve sohbet ediyoruz.

Bizim gideceğimiz yönde bulunan Lalu isminde bir bölgeden haberdaroluyoruz bu sayede. Lalu ufak boyutlu peri bacalarına benziyor. Sadece oldukça minyatürler ve içinde bisikletle geçerken sanki bir maket kentin içinden geçiyormuş gibi bir hisse kapılıyorsunuz. Yanınızda yüksek dağlar gibi görünün şekillerin hepsi benden bir kaç karış daha yüksekler o kadar. Burası geceyi geçireceğiz yer oluyor ve kamp alanımız yeni tanıştığımız bir mantar üreticisinin mantar çiftliği oluyor.

Daha önce hiç mantar üretimi görmediğimizden ve Tayland’da ki mantarların bizdekilerden çok daha farklı olmalarından dolayı çiftlikte çadırlarımızı hazırlamadan önce bir eğitim gezisi yapıyoruz. Aklımda kaldığı kadarı ile mantarları yetiştirmek için torbaların içerisine talaş ve volkanik kül karışımı bir madde koyuyorlar ve bunları 3 saat 100 derecede fırınlıyorlar. Daha sonra bu torbalara mantar sporu ekliyorlar. Bu aşamadan sonra uygun koşullarda saklanan torbalardan 28 gün sonra 6 ay boyunca mantar elde edebiliyorsunuz. Bazı mantarlar daha nemli bazıları daha sıcak ortamları sevdiklerinden her mantar türü için farklı odalar yapılıyor ve günde iki defa ürün alınıyor. Bizim konakladığımız çiftlikte 3 yada 4 tür mantar vardı. Benim sevdiğim ve Tayland’da sık tüketilen 3 çeşit mantar daha sayılırsa –ki bu mantarlar için bu bölge fazla sıcak olduğundan bu çiftlikte yetiştirilmiyorlar- buranın mutfağında 6-7 tür kültür mantarını sık sık görüyorsunuz demektir ve buranın eşsiz yemekerinden birisi bu mantar türlerinden 4-5 tanesini karıştırıp yaptıkları bir tür mantar çorbasıdır.

Ertesi günlerde yolculuğumuza  buriram kentine kadar devam ediyoruz. Buriramda size daha önce anlatmış olduğum müzik öğretmeni ile tanışıyoruz ve onun rehberliğinde kentte oldukça keyifli vakit geçiriyoruz. Ardından bir bisikletçinin tavsiyelerini dinleyip bu turun en keyifli ve akılda kalıcı noktalarından birisi olan Tha Klang yani bilinen adı ile Ban Chang’a gidiyoruz. Burası tur kitaplarında fil kasabası olarak geçer çünkü burada büyük bir fil eğitim merkezi vardır ve köye kimliğini buradaki filler kazandırmıştır.

Köye daha varmadan kmler öncesinde filleri görmeye başlıyorsunuz ve köye girdiğinizden evlerin bahçesinde evcil hayvan gibi duran ve bir evden biraz daha ufak olan filleri serinletmek amacı ile yıkıyorlar. Bizim konaklama yerimiz ise biraz jurasic park’ı andıran fil eğitim merkezi. Hemen yanımıda bulunan filler zaman zaman dinazor gibi sesler çıkartsalarda bulunduğumuz tera yerden yüksek ve kalite ahşaptan zemini ile o kadar rahat ki fillerin gürültüsünü kısa zamanda duymaz hale geliyoruz. Geceyi böyle bir alanda geçirmenin çok farklı bir deneyim olduğunu söylemek isterim. Genelde biz insanlar doğaya karşı hep güçlü ve büyük hissetmişizdir. Yanlışlıkla ezdiğimiz bir canlı pek önemli olmaz bizim için. Çadırımızı bir karınca yuvasının üzerine kurmak yada kurmamak hiç önemli değildir. Ama burada konaklarken fillerin yanında biz insalar karınca gibi ufalıyoruz. Gece kamp kuracağımız yerler olarak bir filin yanlışlıkla üzerimize basmayacağı yerleri seçmek zorundayız. Gece kamp alanımızda turlarken, fillerin yanından geçerken gene dikkatli olmamız gerekiyor. Yoksa tuvalete giderken bir fil tarafından düm düz hala getirilmek an meselesidir. Buradaki filler her nekadar eğitimli görünselerde burasının bir eğitim alanı olduğunu ve okula daha yeni başlamış yarı vahşi fillerinde bulunduğunu aklımızdan çıkarmamak gerekiyor. Okulun birinci sınıfında çıkacak bir kavganın ortasında kalmak hayati bir hata olabilir.

Sabah yolumuza ara yollardan devam ediyoruz. Bu fil çiftliği issan bölgesinde bütün ana yollardan uzakta sadece ara yollardan ulaşabileceğiniz bir noktada. Ufak köylerden geçerken Song Kran yani su festivalinin biraz erken başlamış olduğunu anlıyoruz. Tayland’ın yeni yılı nisanın 13’ü başlar ve 3 gün devam eder. Bu kutlamalarda insanlar birbirlerinin yeni yıllarını kutlamak için farklı bir seramoni uygularlar. Önce karşılıklı selamlaşırlar, ardından avuçlarına bir parça pudra dökerler ve karşıdakinin yanaklarına ve bazende alnına sürerler daha sonra da bir kase suyu omuzundan aşağıya dökerler. Bu yeni yıl kutlamasının keyifli ve geleneksel versiyonu. Fakat bunu görme şansınız bu günlerde çok zor. Biz İsaan bölgesinde genellikler ara yollardan gittiğimiz ve ufak köylerden geçtiğimizden bu tür geleneksel kutlamaları görme şansımız oldu ve insanlar ile karşılıklı selamlaşıp birbirimizin omuzlarından birer kase su döktük. Peki genelde olan nedir bu günlerde diye sorarsanız cevap  water wars 2555. 2555 tayland takvimine göre bu yıl. Water Wars ise sabah 08:30 da içmeye başlayan (saat 08:44 de bütün bir şehirde bira şişelerinin, viski şişelerinin elden ele dolaşıp içildiğini gördüm, bir defasında da saat 09:30 gibi çakır keyf olmuş insanların yanından geçtiğimi hatırlıyorum) tayland insanının akşam dokuza kadar devam edecek olan dans, su şakaları ve sırılsıklam olmuş bir tayland demek. Ne yazık ki bu festival 6 gün önce başladı ve bu 9 gün boyunca ıslanacağız demek. Bu gün bu yazılar Nam Yeun (nam yığın diye okunuyor) köyünde festivalin son günü yazılıyor. Bu güne kadar tayland bizi hiç olmadığımız kadar ıslattı ve üşüttü. Bu son 3 gün yolların dans eden ıslak insanlar ile tıkandığını gördüm. Günde 40km yol yapabildiğimiz zaman kendimizi şanslı hissettik. Kulaklarıma burnuma her gün su kaçtı, günde 200 den fazla kova su üzerimize boşaltıldı, gözlerime kaçan pudralardan yolu görmekte zorluk çektim ve en kötüsü taylandda su kadar kolay bulunan buz ile soğutulmuş kovalarca suyu üzerimize boşaltmaları oldu. Bir süre sonra soğuktan soğuyan ve uyuşmaya başlayan vücudunuza buzlu su gelince bıçak gibi canınızı yakmaya başlıyor ve sudan nefret eder hale geliyorsunuz. Kendimizi Bangkok gibi büyük bir kentten olmadığımız için şanslı hissedip son gün turumuzu kısa kesiyoruz ve su savaşlarına bizde katılıyoruz. Burada üşümemenin tek yolu Taylandlılar gibi yapıp bol bol viski içmek ve dans etmek. Yarın söylediklerine göre bizi daha fazla ıslatmayacaklarmış. Pek inanasım gelmiyor ama tüm eğlencesine rağmen o kadar tehlikeli ve o kadar can sıkıcı olabiliyor ki biteceğine tüm içtenliğim ile inanmak istiyorum.

3 thoughts on “İssan Tayland.

1. Su bayramı ilginç olmuş. Önce görmüştüm fotografı ama anlayamamıştım. Bisiklet üzerinde iken kızların niçin su döktükleri anlaşıldı.:)Filler arasında olmanız heyecanlı olmuş.Farklı bir korku. Ezilme korkusu yaiatmış size. Teşekkürler Evrim ve Elif.Zevkle okuyoruz ve okutuyoruz.Yolunuz açık olsun.

2. Zevkle takip ediyoruz paylaştığınız için çok teşekkürler, iyi eğlenin kendinize dikkat edin

3. Özcanların seyahati sırasında da okumuştum bu su savaşı olayını. Sanırım onlarınki yaz ayına denk geldiğinden hiç fena gözükmüyordu. Tabi hava soğuk olunca çekilecek dert değil. Filllerin arasında bisiklete binmekte ayrı bir güzel olmuş. İkinize de teşekkürler. Gitmeden denk gelsek pedallasak güzel olacak